fredag 18 oktober 2013

Självständiga svenska flaggan

En flagga jag gjorde för ett tag sedan, baserad på An-Cap flaggan.


Det aristokratiskt blåa i vår Svenska flagga är utbytt mot anarkistiskt svart.

I An-Cap flaggan representerar det gula guld, och därmed handel. I den svenska flaggan representerar korset vår kultur och våra traditioner.

Jag upptäckte senare att det är någon semi-officiell flagga för Härjedalen, som skapades vid en kampanj för självständighet från Jämtland på 70-talet. Jag tycket historian passar väl in med den symbolik jag själv vill komma åt med flaggan.

Det måste dock sägas att jag är lite ambivalent till korset, eftersom jag anser att vissa kristna egenheter haft negativ inverkan på hela västvärlden, samt att det ser väldigt knepigt ut att försöka återskapa en gudatro som kan upprätthålla kristendomens goda sidor. Däremot är korsflaggan en av världens äldsta. Kanske kan lite av den äldre traditionen räddas från det kollektiva undermedvetna, ifall vi avslutar den eviga revolutionen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar